onsdag 21. juli 2010

Foccaciabrød

Tror det fins et hav av oppskrifter på dette brødet. Denne oppskriften pleier eg og bruke. Det står på oppskriften at det er den de bruker på "kjøkkenet". Brødet er iallefall veldig godt. Denne oppskriften passer til en stor langpanne.

6 dl vann
12 dl mel
1 ts salt
4 ss olje
1 pk gjær (fersk)
1 ts honning eller sukker

Bland alt det tørre. Rør ut gjæren i lunket vann hell i (sammen med honningen, viss du har valgt det). La dette stå og heve minst 30 min, gjerne lenger. Smør forma med olje eller ha bakepapir i bunnen. Hell i deigen som er veldig løs. Ta litt olje på hendene og klem den ut. Etterhev i ca 30 min. Pensle med olje, skjær noen små tomater (cherry, perle, piccolo) i skiver og klem litt ned i brødet, Strø på saltflak (maldonsalt) og urter etter hva som er tilgjengelig her har eg en urtemiks :-)

Stekes på 225 grader midt i ovnen 15 - 20 min. Best nystekt.......... som alt annet gjærbakst

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar