lørdag 7. august 2010

Kaffi - kaffimaskin..........

Dette har eg tenkt mange ganger eg skulle blogge litt om. Kaffi er egentlig noe det er ganske lite snakk om i blogge sammenheng. Må innrømme at det gikk en strund før eg satte pris på kaffi smaken. Til å begynne med satte eg mest pris på lukten av nykokt kaffi. Syntes det ga så gode assosiasjoner - kaffi lukta ga med følelsen av KOS. Lang frokost og kaffi koppen etterpå med gode samtaler, eller rett å slett sitte på trappa å lese avisen i sola.

Iskaffi var del den første slageren. Den var det Tina som kom med.

Da brukte i pulver til expresso kaffi 1 ts, blandet det i litt kaldt vann og rørte det ut. hadde i 3 -4 isbiter, og fylte opp med melk til passe styrke - ca 2-3dl. Da vi på ferie kom på å byttes ut med litt melk med baileys ble det jo fantastisk.

Etter hvert ble det investert i kaffimaskiner rundt om i vennekredsen. For vår del viste vi at vi ikke skulle ha en expresso maskin, med egen stimmer. Da eg viste hvem som kom til å bli ansvarlig for alt kaffilaging fremover.

Så vi kjøpte oss en helautomatisk kaffimaskin. Delonghi Magneifica - Pronto Cappuccino. Til å begynne med var eg nok ikke så veldig fornøyd. Kvernen gikk i stykker, å det var mye frem å tilbake på verksted. Men etter 2 mnd slik fikk eg en ny. Den har det heldigviss ikke vert noe problem med. men det har gått en stund før eg ble fornøyd med kaffien. For hadde du funnet ut hva innstillinger du skulle bruke, ble det forandret neste gang du prøvde ny type kaffibønner. Det var også forsjell på om det var en nyåpnet pakke med bønner eller ikke. Nå kan eg endelig si at den er rett temperatur og styrke. Kaffimaskin er fantastisk.

Glemte å si at vidundere kan lage vanlig kaffi, expresso, cafelate, og cappucino, men enkle tastetrykk. og vasker seg selv, og skruer seg av når den ikke blir brukt på 20 min.

Tror dere eg sitter her å nyter en kaffi mens eg sitter her og skiver ?? :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar