lørdag 22. mai 2010

Tina suppe

Denne suppen serverte eg i bursdagen min. Suppa lærte eg å lage av Tina når vi var i Spania. Ungene elsker denne suppa. Så det er ofte ønske mat i helga. Eg vett at Tina har fått denne suppa av Lill, men hos oss hetter den Tina suppe. Men når Lill kom i selskap, spurte hun hva som luktet så godt. Eg måtte innrømme at det var Tina suppe som nok skulle hatt navn etter henne. Hun vett fremdeles ikke hvilken suppe det er og kikker i gryte - "å Siri suppa" Kjært barn mange navn :-)













100gr smør
1 stk grønt surt eple
1 stk løk
5 ss hvetemel
3 dl kjøttbuljong
1 boks rømme
melk
fløte
1 boks skinke
karri

Riv eple og løk på den grove siden av rivjerne. La dette surre blankt i en gryte med smør. Rør inn hvetemelet. Sped med kjøttbuljongen spe videre med melk og fløte til en passet tykkelse. Rør inn karri til den får en fin karrifarge og smak, la suppen småkoke i 3-5 min. (alt dette kan du gjøre i god til før gjestene kommer) Rør i rømmen. Del skinken i biter, og skjær purren i tynne ringer. Ha det i suppen og varm opp. Krydre med salt og pepper etter smak

Da er det bare å servere med godt brød.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar